Michelin uppgraderar svensk-krog

 
Aquavit i New York                                                Foto: PONTUS HÖÖK

Det blev rekordmånga New York-krogar som förärades Michelinstjärnor när Guide Michelin på tisdagen presenterade sin särskilda edition för "det stora äpplet".

 

Hela 73 krogar belönades med stjärnor och bland dessa "svensk-krogen" Aquavit som nu uppgraderats till två stjärnor.

I och med tisdagens besked är Aquavit en av nio två-stjärniga krogar i New York. Totalt fem restauranger har tre stjärnor.

Första svenska kvinnan

Aquavit startade redan 1987 av bland andra Håkan Swahn och han lyfter nu i en mejlkommentar om uppgraderingen till TT fram restaurangens kökschef, 33-åriga Emma Bengtsson; den första svenska kvinnan att få två stjärnor och endast en av två kvinnor i USA med två stjärnor.

"Emma representerar det nya nordiska köket mycket väl utan att ta till för mycket experimentella grepp. Hon står för en genuin kvalitet med moderna metoder och råvaror där gästen också känner igen sig", skriver Swahn om sin kökschef som befordrades till posten i april i år.

”Hoppas det inspirerar tjejer”

"Jag hade visserligen direkt gjort en del ändringar på menyn men hoppades att vi skulle få behålla stjärnan eftersom jag var rätt ny på posten. Det känns helt fantastiskt i dag och jag hoppas det inspirerar många tjejer i mitt yrke att sikta högt", kommenterar Emma Bengtsson tisdagens glädjebesked i mejlet.

Av: Fredrik Nolrén
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0