– att vara tjej och kock

Varför är det så få kvinnliga kockar i branschen? Detta har varit ett hett ämne de senaste åren. Kan det vara arbetstiderna, stressen, den hårda framtoningen i köket eller är det en kombination av alla dessa faktorer? Att vara kvinna inom kockbranschen kan vara hårt. Det är ju trots allt nästan militäriskt, mycket sexskämt, övervägande killar, tungt och stressigt. Jag själv kan känna att jag under åren har blivit motarbetad av högre chefer när jag bl a sagt att jag vill in på varmspis.
- Du är ju tjej! Kommer du fixa det här? Ska det vara så?
Jag tror att många inte vill släppa fram tjejer riktigt då majoriteten verkar tro att man kanske vill prioritera familjelivet och att det kan vara ett för tungt arbete i köket. Släpp fram tjejerna som har viljan och passionen. Det är klart att det är lite tungt men det är inte så stor skillnad på varm- och kallspis. Jag har alltid haft ett mål för mig själv att jag banne mig ska klara det här, hur tufft och jobbigt det än blir! Detta är något jag brinner för. Jargongen i köken är ju inte speciellt ”feminin” men man vänjer sig rätt snabbt och blir likvärdig. Kan det vara därför många tjejer inte stannar kvar? Vill man bara höra prat om sex och supande när man jobbar? Jag som kökschef strävar efter att vi ska ha en trivsam och bra arbetsmiljö. Det ska vara roligt att gå till jobbet! Jag önskar att fler tjejer vågar tro på sig själva och bara kör på. Har du bara drivkraften inom dig finns det inga hinder. Så tjejer kliv fram och ta plats! Och till alla tjejer som har kämpat sig framåt, en klapp på axeln! - Ge aldrig upp om du blir motarbetad, försök istället hitta en annan väg att gå. - Det gäller att hitta en balans som funkar i sin vardag. - Det går att kombinera kockyrket med familjelivet. Så tona ner jargongen och släpp fram tjejer inom arbetslivet, oavsett bransch! Försök skapa en mer jämställd och bättre arbetsmiljö så tror jag att alla trivs bättre, både killar och tjejer. Nu kör vi! Kämpa tjejer!
 
Med vänliga hälsningar Alexandra Grönros Alexandra Grönros, kökschef Restaurang V Stockholm
Twitter: @Alex_Greenrose
 
 
Källa: http://nordefors.com/2013/03/13/kockens-tips-att-vara-tjej-och-kock/
 
Av: Fredrik Norlén

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0