Hela världsbilden rasar samman...?

Just nu läser jag allt jag kommer över i ämnet näringslära. Olika teorier krigar om herraväldet. Det handlar, kraftigt förenklat, om fettsnålt kontra kolhydratsnålt. Livsmedelsverket förordar fettsnålt och fiberrikt. Förespråkarna för s.k. stenålderskost eller LCHF (Low Carb High Fat) förordar fett och protein.

Om du inte har något bättre för dig i sommarhängmattan - läs boken på bilden. Enligt författaren har myndigheterna i hela världen, utan veteskaplig grund, gett helt felaktiga kostrekommendationer i omkring 30 år. Den galopperande fetmaepidemin i västvärlden i allmänhet (och USA i synnerhet) påbörjades just precis när den fettsnåla "light-maten" började komma i ropet.

Vi står nu, enligt författaren, inför en revolution - ett paradigmskifte - av historiska proportioner. Det skulle innebära att i stort sett allt som jag själv läst om näringslära, på egen hand och på universitet, och allt som jag lär alla mina elever på Hotell- och Restaurangprogrammet är, och har varit, FELAKTIGT.

Det handlar inte om några direkta nyheter, men författaren har lagt upp det hela på ett väldigt lättbegripligt och överskådligt sätt - och övertygande.

Under sommaren ska jag läsa vidare och ta slutgiltig ställning i kriget.

Författaren driver även en blogg





Ha en trevlig sommar.

Av: Lars Filén

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0