Vinprovning

Hej på Er.
Jag har haft vinprovning med mina dryckeselever och tänkte dela med mig av den dagen. Vid dryckesprovning så bedömmer man färg, doft och smak. De flesta tycker det är svårt att känna vilken doft vinet har och jag har ett tips till er.

Det är inte svårt att lukta däremot så är vår associationsförmåga oftast väldigt dålig vad gäller dofter. Alltså förmågan att kunna säga vilken doft det är jag luktar.
Jag (som vinnörd jag är) har gått runt och luktat på allt möjligt som olika sorters grus, gräs, frukt och grönsaker m.m. för att bygga upp min doftbank.

Vid denna provning så hade jag skrivit ut vilken karaktär 4 vita och 4 röda druvor har som hjälp på traven för att lära sig att känna igen dessa druvor. Följaktligen så provade vi endruvsviner som stämde överens med de druvor vi hade på uppskrivna. Däremot så provade vi bara 3 vita och 3 röda viner så fick eleverna välja ut vilka druvor vi inte hade med och sedan bestämma vilken druva som var i rätt glas.
Trevlig och lagom svår övning.

Hälsningar Anders Persson


"Mina" dryckeselever


Alexander begrundar sina drycker.


Sofia, Emma, Peter och Erika(dold)
Emma är nöjd över sitt resultat.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0