Umeås bästa kock

Kommer att gästspela på vårat program. Att våran gästkock är Umeås bästa kock är enligt min uppfattning och även om jag skulle mot min förmodan bli bevisad motsatsen så står jag i alla fall för det. I vilket fall som helst har han på begäran av mig och Jimmie Lannér gått med på att skapa en 6 rätters meny som får det att vattnas i munnen på vilken människa som helst. Detta eminenta besök kommer att äga rum nästa vecka på onsdag och torsdag då våra årskurs 3 elever får chansen att för sista gången bevisa för oss lärare vilken kunskap som de besitter. För efter denna lektion har de endast kvar sin praktik och efter det är det dags för studenten. Det kommer att bli två spännande, roliga, händelserika och lärorika dagar som eleverna får uppleva. Det kommer givetvis komma bilder från dessa dag på våran blogg så snart som det finns några så var uppmärksam. Så vem är då Umeås bästa kock (enligt mig), jo det är givetvis Jörgen Engdal från Baggböle Herrgård, och menyn då?....

 

-Blåmusselconsommé

 Kräftravioli, rödlöksnougatine

 

------------------------------------------------------------------
 

-Foie gras terrine

Mascarponedumplings, souternes- sabayonne

 

------------------------------------------------------------------

Troska & långpeppar maki

Wasabimousse

 

------------------------------------------------------------------

-Lardospäckad dovhjort

confiterad oxsvans, karljohansvamp-emulsion, riojasky, jordärtskockspure

------------------------------------------------------------------


-Monte Enebro brulée

Fikongranité

 

------------------------------------------------------------------

 

Karamellinkokta anjopäron

kandiserade granatäpplekärnor, tahitivaniljglass



 


Låter detta inte trevligt? Det är väll så det vattnas i munnen?

Av: Fredrik Norlén
HR-lärare


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0