Praktik för lärar´n igen - denna gång på Viktoria

I onsdags var jag iväg på ännu ett praktikbesök. Från klockan åtta på morgonen fram till tvåtiden fick jag äran att få vara med i köket på restaurang Viktoria.
 
 
Här ses jag själv i full färd med att passera potatispuré. Det är minsann inte många ställen som tar sig tid att göra det. Resultatet blir magiskt bra. Det är sådana detaljer som skiljer riktigt bra restauranger från de som bara är bra...
 
 
Fanny går årskurs tre på lärlingsprogrammet. Här ses hon vispa och fixa potatispurén, som jag sedan fick passera. I ettan och tvåan tillbringade Fanny sin praktiska tid på Restaurang Angelini.
 
Dagens lunch: Kyckling med grön currysås.
 
 
Mat i luckan
 
 
 
 
 
Isidor går RL-programmets andra år och är ute på APL - ArbetsPlatsförlagt Lärande. Det kallades tidare kort och gott för praktik. Namnet APL tillkom för att tydliggöra att praktikperioden är en del av utbildningen och meningen med tiden ute i "verkligheten" är att eleverna ska lära sig nya saker, inte bara utnyttjas som gratis arbetskraft. Isidor har varit sex veckor i köket och avslutar sin APL-period med två veckor i serveringen.
 
 
 
Gravad rödning med tillbehör. Förrätt till dagens affärslunch.
 
 
 
En av våra gamla elever, Sofia. Alltid lika trevligt och kul att att träffa dem. Sofia har jobbat på Viktoria/Viktor se´n hon gick ut skolan för några (ganska många) år sedan.
 
Tack för idag
 
Av: Lars Filén
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0