Östra får besök!!

Måndag den 28/2 -11 då smäller det. Då kommer nämligen ingen minder än Viktor Westerlind på besök till östra gymnasiets hotell och restaurangprogram. Han kommer att berätta om hur det är att vinna årets kock men även hur man tänker och utvecklas som kock när man tävlar. Det kommer att bli en inspirerande och spännande dag för våra årskurs 3 elever, men en och annan överraskning också.


Viktor Westerlind

Ålder: 27 år, född 830712
Bosatt: Hägersten
Uppväxt: Södermalm, Stockholm
Familj: Sambo och två katter
Nuvarande arbetsplats: Pontus
Tidigare arbetsplatser: Fredsgatan 12, Grill, Stockholm, Sjögräs, Stockholm
Tidigare tävlingsmeriter: Detta är den första stora.

Intervju med Viktor Westerlind - årets kock

Viktor Westerlind är inte bara intresserad av maten som den ser ut på tallriken, utan även av historien bakom maten och varför vi äter som vi gör. Dessutom vill han ge sina gäster en matupplevelse utöver det vanliga. Numera är han krönt med kockmössan som det står Årets kock 2009 på.

Vad karaktäriserar din matlagning?

– Mat med historia är intressant. Varför folk gjorde på ett visst sätt och hur de tog tillvara på maten. Vissa saker har vi gjort i evigheter i det här landet och det vill jag använda mig av.


Vad inspirerar dig?

– Thomas Keller och Jamie Oliver är duktiga kockar. Jamie Oliver, eftersom han förklarade mat på ett nytt sätt utan att det var invecklat. Inspiration till matlagning får jag av folk jag jobbar med, genom resor och besöken på lantstället i Småland. Jag har lärt mig mycket av tanterna där. De lagar mat av det som finns på tomten och det blir hur bra som helst. Farmor och farfar var också stora inspirationskällor. Farfar hade bikupor och sparrisland och farmor kunde fylla ett garage med burkar med sina egna inläggningar. Men jag influeras även av asiatisk mat.

Vad tycker du om teknisk matlagning?
– Teknisk matlagning är intressant, det är bra att metoder utvecklas, bara man kommer ihåg att det fortfarande är mat man håller på med. Många är ortodoxa men det finns inget egenvärde i att allt ska gå till som det alltid har gjort.

Hur förberedde du dig inför finalen i Årets kock?
– Nu har jag lagat rätten så många gånger som möjligt för att allt ska funka tidsmässigt. Och det känns bra. Jag tror också det är bra att komma underifrån, som jag gör. En kock som verkligen jobbar dagligen med hantverket, nära maten.

Vilket är ditt finaste matminne?
– När jag fick önska mat på min födelsedag som tioåring ville jag ha thailändska vårrullar. Pappa stod hemma och gjorde dem och det tog väl hela dagen. Sedan var de uppätna på nolltid. Det där minns jag tydligt och intresset för asiatisk mat har hållit i sig.

Vad vill du med din matlagning?
– De ska känna sig nöjda men kunna tänka sig två tuggor till. Det är äckligt med för mycket mat och jag vill att gästerna ska bli precis nöjda. De ska också känna hur många timmar som ligger bakom maten och så ska de så klart vilja gå hit igen.

Vad är bra mat för dig?
– Bra mat är när någon ansträngt sig, när det finns en tanke bakom. När jag själv äter ute vill jag gärna bli överraskad och undra varför jag inte tänkt den tanken själv. Det är också viktigt att matlagningen sker med omtanke. Att ta tillvara på vad naturen ger är också något jag förknippar med det nordiska köket. Det är bra tankegångar som jag förknippar med goda enkla smaker. Det enkla är oftast det bästa.

Källa: Recept.nu

Av: Fredrik Norlén


Kommentarer
Postat av: D

2011-02-15 @ 10:45:51
Postat av: Danne L

JAAAAAA....ja sa ju de!!!!

2011-02-15 @ 10:46:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0