Svenska Juniorkocklandslaget



ÄNGELHOLM.
Nyligen blev Pi Thanh Nghi Le från Ängelholm uttagen till junior-kocklandslaget, om ett år bär det av till Tyskland för att tävla i OS som dessertkock.
Pi har växt upp med matlagningen som ett stort intresse och hemma hos föräldrarna hade de ständigt mycket gäster och stora middagsbjudningar.
– Mamma och pappa stod jämt och lagade mat så mitt intresse väcktes tidigt.
Just nu jobbar Pi på Hotell Prindsen i Roskilde som en del av sin fyra år långa kockutbildning.
– Danmark är ett kul land att jobba i och jag vill gärna fortsätta med det. Det är ett stort matland just nu och där finns både världens bästa kock och världens bästa restaurang.

Egen restaurang

Han har testat på att jobba på två olika restauranger som har en Michelinstjärna och Pi siktar högt även för egen del.
– Drömmen är att bli årets kock och att få driva min egen restaurang.
En kompis tipsade Pi om att söka till junior-kocklandslaget och efter två dagars intervjuer och matlagningsprov fick han besked om att han var en av sju unga kockar som blivit uttagen.
– Det var lite av en chock att höra, men väldigt häftigt.

Oväntade smaker

I oktober nästa år är det dags för OS, fram till dess träffas landslaget en gång i månaden för att öva. Pi har blivit uttagen som dessertkock.
– Desserten glöms lätt bort av vissa restauranger, samtidigt är det den som många gäster kommer ihåg. Jag gillar att kombinera oväntade smaker och använder gärna saker som morötter, selleri och fänkål i mina desserter.


Källa: http://angelholm.lokaltidningen.se

Läs mer:

http://www.facebook.com/#!/pages/Svenska-Juniorkocklandslaget/158882580850945


http://angelholm.lokaltidningen.se/ängelholmskock-tävlar-i-os-/20111205/artikler/712079969/#ixzz1gm205tte

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0