Restaurang- och livsmedelsprogrammet i Umeå

På Fridhemsgymnasiet har vi en lång tradition att utbilda framtidens bageri- och restaurangpersonal. Vi kan utbilda dig till kock, servitör, bagare, konditor och färskvaruförsäljare. Du väljer!
Efter tre år hos oss är du redo att börja arbeta eller, om du vill, läsa vidare på högskolan.

Det nya restaurang- och livsmedelsprogrammet ska liksom andra yrkesprogram ge dig som elev en grundläggande yrkesutbildning. Inom programmet kan du år 2 välja mellan tre inriktningar:

Kök och servering
Ger kunskap inom matlagning och servering av mat och dryck inom olika restaurangverksamheter. Inriktningen kan leda till yrken som kock eller kallskänka, servitör eller servitris.

Bageri och konditori
Ger kunskaper som är mer hantverksmässiga och kan tillämpas såväl inom storskalig som småskalig produktion. Inriktningen kan leda till yrken som bagare eller konditor.


 

Framtida yrken
Upplägget på Restaurang- och livsmedelsprogrammet innebär att du är anställningsbar direkt efter studenten, men du kan också läsa vidare på högskolan. Här är några exempel på yrken som kanske kan inspirera dig:
  • Kock
  • Dietist
  • Bagare/konditor
  • Butikssäljare
  • Restaurangchef
  • Servitör
  • Delikatessäljare
  • Färskvarusäljare
  • Bartender
  • Hovmästare
  • Kostvetare

    Läs mer HÄR


    Av: Fredrik Norlén


 


Sök ord: RESTAURANG- OCH LIVSMEDELSPROGRAMMET, FRIDHEMSGYMNASIET, RESTAURANGSKOLA, RESTAURANG, UMEÅS RESTAURANGSKOLA, BÄSTA SKOLAN I UMEÅ, KOCK, BLI KOCK, RESTAURANG OCH LIVSMEDEL, RESTAURANG OCH LIVSMEDELSKOLA, RESTAURANG OCH LIVSMEDELSPROGRAMMET, RESTAURANG OCH LIVSMEDELSPROGRAMMET UMEÅ, SERITÖR, BLI SERVITÖR, SERVITRIS, BLI SERVITRIS, BAGARE, BLI BAGARE, KONDITOR, BLI KONDITOR, BARTENDER, BLI BARTENDER, RESTAURANGSKOLA UMEÅ, RESTAURANGSKOLA I UMEÅ, RESTAURANG SKOLA, UMEÅ, SKOLA, GYMNASIE, GYMNASIET UMEÅ, HOTELL OCH RESTAURANGSKOLAN, HOTELL OCH RESTAURANG, RESTAURANG OCH HOTELLSKOLAN,  RESTAURANG ÖSTRA, restaurang- och livsmedelsprogrammet, Fridhemsgymnasiet, Restaurang Östra

Trackback
RSS 2.0